Interview mevrouw De Meyer, dit is waarom je moderne talen moet doen!

  • Zien leerlingen van moderne talen andere onderwerpen? Is er een groot verschil tussen 4/5 uur Frans?

De leerplannen zijn anders, dus als leerlingen bijvoorbeeld voor moderne talen kiezen hebben ze inderdaad een uurtje extra Frans en in dat uur worden er ook andere onderwerpen aangehaald zoals literatuur, dan gaan we teksten ontleden, stijlfiguren zien,... We gaan ook zinsontleding nog doen, dus dat is meer de theoretische kant. Er zijn ook veel leukere projecten zoals een taaluitwisseling, en gewoon ook meer met de taal bezig zijn!

  • Is deze richting voor iedereen geschikt?


In principe wel, ik denk wel dat je geïnteresseerd moet zijn in talen en literatuur, dus dat is wel een vereiste, maar in principe kan iedereen in deze richting starten.

  • Wat is het grootste verschil tussen moderne talen en andere richtingen?

Ja, vooral de zwaardere nadruk die op de talen ligt, dus jullie hebben dan een uurtje meer Frans en ook in de derde graad gaat dat nog duidelijker worden, dan gaan jullie ook Spaans krijgen en andere richtingen hebben dat helemaal niet, ook Duits maar dat zit ook nog in andere richtingen.

  • Welke tips zou u geven aan leerlingen die overwegen om moderne talen te doen?

Ik zou zeggen, denk eerst eens goed na, wil je dat doen, vind je het leuk om met talen bezig te zijn, om boeken te lezen,... En zo ja, ga er dan voor!








Reacties